13 tipov, ako napísať presvedčivý text

Miška Struhárová Landing pages

Ďalšie časti seriálu o tvorbe landing pages

1. diel: Prečo je Thrive Architect skvelý nástroj na tvorbu landing pages

2. diel: Príprava na tvorbu landing page: myšlienková mapa a wireframe

3. diel: práve čítate

Mimoriadne som sa tešila na písanie tohto článku. Nazrieme trochu do psychológie a prezradím vám pár trikov, ktoré my copywriteri používame na tvorbu textov. Takých textov, ktoré okamžite pochopí ten, kto má a urobí to, čo od neho chcete.

Ako tvoriť pochopiteľné a prehľadné texty?

Tvorba dobrého textu je náročný proces. Môžete si vytvoriť prekrásnu landing page, zaplatiť si perfektne zacielenú reklamu, ktorá prinesie tisícky návštev a aj tak sa pozerať na výsledky s dlhým nosom. Ak ľuďom jasne nepoviete, čo majú na stránke urobiť, míňate len svoj čas a peniaze. Vtedy preberá opraty copywriting.

1. Začnite benefitmi

Vytaste tie najsilnejšie zbrane vašej služby alebo produktu hneď na začiatku. Je oveľa viac pravdepodobné, že vzbudíte zvedavosť a návštevník bude čítať ďalej.

Maria Veloso to v knihe Web Copy That Sells potvrdzuje: „Prvý odstavec je najdôležitejší, pretože práve tu návštevníci prestávajú čítať, ak im na to nedáte dostatočný dôvod. Najlepšie je, ak okamžite ukážete, prečo sa oplatí pokračovať v čítaní.”

Ukážka landing page od Unbounce

Landing page spoločnosti Unbounce je ukážkovým príkladom. Benefit, opisuje v hlavnom titulku - získate vyššie konverzie z landing pages.

2. Vyhnite sa korporátnym výrazom

Ak chcete za každú cenu dokázať svoju odbornosť, vedzte, že používaním komplikovaných slov vytvárate presne opačný dojem. Nepíšete predsa diplomovú prácu, kedy musíte ohromiť svojimi znalosťami. Chcete predať svoje služby alebo produkt zákazníkom a vyriešiť ich problém.

Porovnajte tieto 2 texty, ktoré hovoria v podstate o tom istom:

1. verzia: Firma XY je poskytuje komplexné riešenia v oblasti informačných technológií, poradenstvo a realizáciu projektov. Zákazníkom poskytujeme dlhoročné know-how získané pôsobením na Slovensku i v zahraničí.

2. verzia: Potrebujete k svojej práci program, ktorý ste na trhu nenašli? Vyvinieme ho pre vás za férovú cenu. Za 7 rokov sme naprogramovali aplikácie pre firmy na Slovensku, v Nemecku, Švajčiarsku a Veľkej Británii.

Z druhého cítiť oveľa väčší drive a hlavne, hovorí bežnou rečou. Viac príkladov, ako komplikované odborné výrazy ničia text, si pozrite v článku z blogu CrazyEgg.

3. Hrajte sa so synonymami

V texte nemusíte používať len zaužívané slová. Ak ich nahradíte synonymami, text zrazu dostane úplne iný ráz. Opäť pripomínam, že odborné výrazy sú tabu a znižujú presvedčivosť.

Otvorte si synonymický slovník a začnite pátranie. Alebo hľadanie.

4. Používajte konverzačný tón

Konverzačný štýl nevyzerá ako klasické písanie, ktoré sme sa učili v škole. V predajných textoch ho používame, pretože má priateľskejší tón a vďaka nemu sa dá dostať návštevníkovi stránky hlbšie pod kožu. Následne môžeme začať textom predávať.

Rozdiel najlepšie uvidíte na príklade:

  • Na lepšie formátovanie textu použite odrážky.
  • Chcete uľahčiť návštevníkom čítanie textov? Pomôžu vám odrážky.

Niekoľko tipov, ako v texte využiť konverzačný tón nájdete v článku z blogu Copyblogger.

5. Nebojte sa čísel

V záplave textu upúta pohľad viac “7” ako “sedem”. Z rovnakého dôvodu som v titulku tohto článku použila číslicu.

Čísla v texte môžete využiť aj v iných situáciách. Oveľa viac uveriteľné sú ozajstné hodnoty, aj keď nie sú zaokrúhlené.

Ako príklad použijem túto prípadovú štúdiu z blogu Crazy Egg, kde je popísaný spôsob, ako zvýšiť e-mailovú databázu pomocou bonusového obsahu. Všimnite si titulok, v ktorom je presné číslo - 492%.

Autor mohol pokojne napísať “takmer 500%”, veď ide o väčšie číslo. No oveľa viac uveriteľne pôsobí číslo 492%, pretože je reálne odmerané a overené.

6. Použite činný rod

Činný rod je oveľa jednoduchší než trpný, v bežnej reči sa používa častejšie a ľudia ho preto ľahšie chápu. Navyše, vety písané v činnom rode sú prirodzenejšie. Akčné slovesá zasa pridávajú textu grády a sú veľkým motivátorom, aby návštevník urobil to, čo od neho chcete.

Pozrite sa na rozdiel:

  • V prípadovej štúdii boli zistené zaujímavé závery.
  • Prípadová štúdia zistila zaujímavé závery.

Ktorú vetu by ste použili v každodennej konverzácii?

7. Prirovnávajte

Ak od ľudí chcete nejakú akciu, vysvetlite im na každodenných situáciách, koľko času alebo peňazí ich to bude stáť. Ľahšie si vašu požiadavku spoja s bežnou aktivitou alebo cenou tovaru, ktorý kupujú každý deň a je väčšia šanca, že ich presvedčíte.

  • Registrácia zaberie len 1 minútu
  • E-book za cenu 1 páru topánok
  • Článok na 3 minúty čítania

Forbes ukazuje, koľko trvá prečítanie článku

Aj Forbes vám povie, koľko času potrebujete na prečítanie článku. 

8. Poskytnite dôkaz

Psychologický fenomén sociálneho schválenia je jeden zo spôsobov manipulácie, ktoré popisuje vo svojej knihe Zbrane vplyvu Robert Cialdini.

Ako tvrdí: „Jedným z prostriedkov na zistenie toho, čo je správne, je zistenie, čo považujú za správne ostatní ľudia. Správanie v určitej situácii považujeme za správne vtedy, ak vidíme, že sa rovnako správajú aj ostatní.”

Hodnotné referencie od reálnych zákazníkov sú silným tromfom v procese presviedčania. Nebojte sa o ne požiadať a umiestniť ich na web. Ak aj začínate, dajte svoj produkt otestovať niekoľkým ľuďom a požiadajte ich o názor v 2 vetách, čo si o ňom myslia.

Pri referenciách sa snažte uviesť čo najviac informácií - meno, funkciu, firmu a najlepšie aj fotku.

Referencie Grafton Recruitment

Referencie známej spoločnosti Grafton Recruitment, ktorá sa zaoberá náborom zamestnancov

9. Vyhnite sa slabým výrazom

Keď sa chcete s niekým dohodnúť a dotyčná osoba sa stále vykrúca a opakuje slová ako "možno, uvidíme, mohol by som" a podobne, nemáte z nej veľmi presvedčivý pocit. 

Pristupujte rovnako aj k vašim textom. Chcete predsa vystupovať sebavedome a stojíte si za tým, čo ponúkate. Nie je dôvod, aby ste presvedčivosť textu oslabili používaním nesprávnych slov. Aby ste si vedeli predstaviť silu správneho výberu slov, odporúčam tento článok, ako efektívne využívanie jazyka pomáhať predávať

Rozdiel vám ukážem na titulku tohto článku:

  • 13 tipov, ktoré môžu pomôcť napísať presvedčivý text
  • 13 tipov, ako napísať presvedčivý text

Na ktorý skôr kliknete? Ja osobne na druhý. 

10. Využite časový limit

Neustále žijeme v časovom strese a sme nútení sa rýchlo rozhodovať. Keď majú ľudia obmedzený limit na rozhodnutie, či si niečo kúpia, alebo získajú službu za zvýhodnenú cenu, vytvára to pocit nedostatku. Nedostatok zasa vytvára pocit exkluzivity a zvyšuje túžbu človeka niečo exkluzívne vlastniť.

Podobný princíp odpočítavania využívajú obľúbené zľavové portály. Je jedno, či sa z na druhý deň predĺži alebo nie, keď niečo chcete, nebudete riskovať, že na druhý deň už zľavový kupón na stránke nekúpite.

Ponuka na stránke zlavadna.sk

Ponuka na stránke zlavadna.sk

Obmedzené množstvo tovaru, zľava, aj limitovaný čas dokážu urobiť s konverzným pomerom veľké divy.

11. Klišé až inokedy

Článkov o tom, ako dokážu firmy “zabiť” prvý dojem je na internete neúrekom. Napriek tomu na weboch stále vidím klišé v podobe slovných spojení “ušité na mieru”, “individuálny prístup”, “dynamická firma” a veľa ďalších.

Klišé si šetrite na iné situácie. Na web nepatrí.

Vtipný, ale pravdivý článok k téme hlúpostí, ktoré nepatria na web napísal český copywriter Otto Bohuš.

12. Škrtať, mazať, skracovať

V duchu posledného tipu od Georgea Orwella len toľko: “Skráťte všetko, čo môžete.”

13. Formátujte text

Ľudia na internete obsah scanujú, to je starý známy fakt. Nebojte sa preto zvýrazňovať a oddeľovať dôležité bloky textu, aby ste na ne upriamili pozornosť.

Vo WordPresse odporúčam plugin Shortcodes Ultimate. Ak budete tvoriť landing page v Thrive Architecte, máte na výber množstvo odrážok, číselných zoznamov a informačných boxov s ikonami.

Časť webstránky learn2code.sk, ktorá použila práve informačné boxy

Časť webstránky learn2code.sk, ktorá použila práve informačné boxy

Záver

Copywriting a práca s textom je krásna v tom, že jednu myšlienku vyjadria dvaja ľudia úplne iným spôsobom. Viete sa tak odlíšiť a komunikovať so zákazníkmi vami vlastným štýlom. Neberte preto tieto tipy ako niečo striktne dané. Testujte, čo funguje a čo nie a texty postupne vylepšujte. Niekoľko ďalších tipov nájdete aj v tomto článku, ako zlepšiť svoj copywriting

Miška Struhárová

Copywriterka a content manažérka. Bojuje proti nudnému obsahu písaním užitočného, ktorý pomôže alebo vyrieši problém. S WordPressom kráča ruka v ruke každodennou prácou na voľnej nohe.

Diskusia ku článku

Zanechať komentár

*

*